Blijf puzzelen als leidinggevende

Want dat zorgt voor succesvolle teams die met plezier samenwerken aan resultaten.
Heb jij in Corona-tijd ook weer gepuzzeld? Heerlijk ontspannend het ene stukje na het andere gelegd om op enig moment het resultaat te bewonderen?

Mooi, want dat is precies wat je als leidinggevende nu moet blijven doen; puzzelen!

Je kunt je organisatie zien als een puzzel. Je medewerkers zijn de puzzelstukjes. De puzzel is compleet als de juiste stukjes op hun plaats liggen. Dat klinkt simpeler dan het is. Want zoals je weet; geen stukje is hetzelfde. Sommigen stukjes lijken op elkaar (denk aan die oneindige blauwe luchten grrr!) en bij sommigen weet je eigenlijk niet precies wat erop staat.

Zo is dat ook bij mensen in organisaties. Je wilt dat die gemotiveerd en constructief samenwerken. Dat ze een zinvolle bijdrage leveren en soepel samen werken aan het gezamenlijke doel. Maar helaas merk je dat het onderling niet altijd lekker loopt. Omdat er niet wordt gecommuniceerd. Omdat er geen uitdaging is. Of omdat er van een medewerker dingen worden verlangd die niet aansluiten bij zijn of haar kwaliteiten.

De puzzelstukjes passen niet en de puzzel komt niet af!

Hoe zorg jij als leidinggevende er nu voor dat:

  1. je medewerkers op de juiste plek binnen de organisatie zitten, daar waar ze passen?
  2. je medewerkers beseffen dat ze deel uitmaken van het grote geheel? Want als zij een puzzelstukje zijn, is het best lastig om de hele puzzel te kunnen zien.

Aan jou de schone taak om te gaan puzzelen en ervoor te zorgen dat de menselijke puzzelstukjes op de juiste plaats komen te liggen. Dat doe je door niet alleen te sturen op resultaten maar ook aandacht te besteden aan jouw medewerkers en ze op zo een manier te stimuleren en ondersteunen dat ze beter presteren en hun leervermogen vergroten.

Naast sec sturen op resultaten die gekoppeld zijn aan de organisatiedoelen, moet een leidinggevende ook sturen op gedrag en zingeving. Mensen blijken productiever en werken met meer plezier als ze weten waarvoor ze werken, werken vanuit hun kwaliteiten en dat ze beseffen dat ze een zinvolle bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel. En pas dan kunnen jullie samen de organisatiepuzzel af maken.

Wat kan je doen?

Als leidinggevende zal je na moeten denken welke puzzelstukjes nodig zijn om je organisatiepuzzel in elkaar te zetten.
Daarnaast zal je met aandacht moeten kijken naar elk afzonderlijk puzzelstukje om na te gaan welke kennis, ervaring, competenties en persoonlijk gedrag die persoon biedt zodat het past in het grotere geheel.

Hiervoor ga je geregeld met je mensen in gesprek. Je luistert met aandacht en spreekt je waardering uit. Toon interesse en betrokkenheid en investeer in je mensen. Een gemakkelijk instrument dat jou daarbij kan helpen is de disc-methode.

Disc-methode

Een nuttig instrument om als leidinggevende je medewerkers beter te leren kennen is de Wereld van Verschil. Dit is een methode welke gebaseerd is op de zogenaamde DISC-methode uit de toegepaste arbeidspsychologie. Deze methode onderscheidt vier types gedragsprofielen. Elke medewerker kun je indelen onder één van de vier types.

  • Type D: Dominant (de beheerser);
  • Type I: Invloedrijk (de creatieveling);
  • Type S: Stabiliteit (de doener);
  • Type C: Consciëntieus (de denker).

Als leidinggevende en voor teams is het interessant te weten hoe de ander in elkaar zit. Wat het voorkeursgedrag is en welke “taal” iemand spreekt. Je communiceert soepeler en stemt sneller af. Zo kan je samen veel beter en sneller de puzzel in elkaar leggen.

De wereld van verschil

Cofect verzorgt de training een Wereld van Verschil. In een halve dag, sta je samen met je team op de kaart en leer je elkaar beter kennen. Meer informatie over de Wereld van Verschil vind je hier
Wil je zelf al een kijkje nemen in jouw voorkeursgedrag, klik dan hier

Neem nu contact op voor een afspraak om de mogelijkheden te bespreken. suzan@cofect.nl
*Tijdens de trainingen die we verzorgen houden we rekening met 1,5 m afstand en hygiëne. We werken in een ruime locatie en zorgen dat de groepen niet te groot zijn.

triangle-down